De meerwaarde van online adverteren: waar vind ik mijn doelgroep?

Voor het digitale tijdperk bestond reclame voornamelijk uit advertenties in kranten en tijdschriften of bijvoorbeeld op reclamezuilen langs de kant van de weg. Dit noemen wij ‘traditionele media’. Deze manier van offline adverteren is nog steeds gangbaar en onderdeel van een volledige marketing mix. Nu online zo’n grote rol speelt in de hedendaagse maatschappij is deze vorm van adverteren niet meer weg te denken uit je marketing mix. Een gezonde combinatie is dan ook aan te raden. Houd daarbij rekening dat de verwachting van 2020 is, dat een derde van de Nederlanders online aankopen doet in plaats van offline. Dit gaat een grote impact hebben op de offline retailers maar biedt genoeg kansen als je hier tijdig op acteert!

Doelgericht online adverteren
Vrijwel elke consument bevindt zich tegenwoordig wel eens in het online landschap. In de eerste instantie zullen bedrijven die nog weinig of niets doen met online adverteren, een campagne beginnen en deze richten op websites waarvan ze denken dat daar hun doelgroep zit. Werken met een whitelist wordt dat ook wel genoemd. Dit is een logische gedachte, maar het kan veel gerichter.
In wezen zal elk bedrijf zich moeten oriënteren binnen het online landschap. Door middel van een online campagne, ook al is het een pilot campagne, krijg je namelijk voor het eerst inzicht in waar jouw doelgroep zich nou echt online bevindt. Het plaatsen van een bord langs de weg zal ongetwijfeld prima reclame zijn, maar je hebt geen idee wie deze advertentie heeft gezien, hoeveel mensen deze advertentie gezien hebben en belangrijker nog: of ze er iets mee hebben gedaan. Je weet dus niet hoe effectief je reclamebord is.

Prospecting
Online campagnes zijn tegenwoordig volledig transparant. Als voorbeeld neem ik display advertising. Je krijgt bij zo’n campagne een volledige rapportage waarin je precies kunt zien hoe vaak je advertentie vertoond is, hoe vaak hier op geklikt is en zelfs of een online bezoeker naar aanleiding van het zien van of klikken op deze advertentie geconverteerd is, oftewel iets gekocht heeft. Je kunt vervolgens zien op welke websites er geadverteerd is en waar nieuwe klanten bereikt zijn. Dit heet een prospecting campagne. Het doel is om zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep (door middel van de vooraf opgestelde whitelist) te bereiken. Dit is voornamelijk een branding campagne.

Retargeting
Waar je nog meer informatie uithaalt, als het gaat om inzage in je doelgroep en waar deze zich bevindt, is een retargeting campagne. Retargeting is het actief vertonen van advertenties aan mensen die al eens op je website zijn geweest. De redenering is dat deze mensen per definitie interesse hebben in jouw dienst of product, anders komen ze niet op je website. Dit wordt gedaan door middel van een pixel, een stukje code die je in de broncode van je website plaatst die bezoekers herkent en onthoudt. Hiermee bouwen we een cookiepool op om de bezoekers vervolgens te ‘achtervolgen’. TIP: zet altijd een frequency cap in. 3-6 keer per dag is echt de max. Het doel is namelijk om jouw bezoeker vast te houden en te informeren en niet te irriteren.

In de rapportage van een retargeting campagne vind je een lijst met websites waar jouw doelgroep zich letterlijk bevindt nadat ze bij jou op de website zijn geweest. Als iemand na een bezoek aan je website vervolgens naar bijvoorbeeld buienradar.nl gaat, dan zie je dit terug in deze lijst. Interessanter is natuurlijk als blijkt dat een groot deel van jouw doelgroep op heel andere sites zit, waarvan je nooit had gedacht dat ze zich daar zouden bevinden. Vervolgens kun je op basis hiervan je online campagnes nog gerichter inzetten en is iedere vervolgcampagne steeds gerichter en dus effectiever. Retargeting campagnes geven inzicht in het soort domeinen die jouw klanten bezoeken en hoe frequent zij dit doen. Deze informatie kun je gebruiken om je marketing activiteiten te optimaliseren.
Display advertising is dus een zeer waardevolle tool, niet alleen vanwege de directe resultaten die uit deze online campagnes komen, maar ook de ‘bonus’ info die zo’n campagne oplevert! Maak gebruik van deze data om je door het online landschap te navigeren en het meeste uit je marketing campagnes te halen.

Meer tips? Volg @MKBanner op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor wekelijkse marketing tips!

Philip Breek
Campagne Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *