Heb jij ‘ze’ al in je mix? De marketingtrends van 2018

Het jaar is alweer bijna om en de marketing activiteiten voor 2018 worden ingepland. Als het goed is…. Of ben jij nog niet zover met jouw marketingmix? Een groot aantal van mijn klanten is nog druk met het afsluiten van dit jaar voordat ze nadenken over volgend jaar. Genoeg tijd om de nieuwste trends in de online marketing toe te voegen aan je mix voor 2018. Ik neem jou in mijn eindejaarcolumn mee naar de trends van 2018!

Influencer marketing
“Wij van WC Eend, adviseren WC Eend!” wie kent deze uitspraak niet? De welbekende televisie commercial uit de jaren 80 waarin WC Eend zichzelf aanprijst. In de jaren 80 konden marketeers hier wellicht nog mee weg komen maar dat is allang niet meer zo. Dat is waarom influencers een grote rol spelen in de hedendaagse marketing.

Een relevante influencer heeft een hoge mate van vertrouwen, een groot bereik en maakt unieke en originele content. Als bedrijf benut je de invloed en de impact die de influencer heeft, bij het overbrengen van jouw boodschap naar de gewenste doelgroep. Het klantbehoud na een influencer campagne ligt dan ook gemiddeld 37% hoger dan bij traditionele advertising. Daarbij is het essentieel dat de juiste combinatie tussen bedrijf en influencer wordt gemaakt. Relevantie is key!

Editorial influential Marketing
Een mond vol en waarschijnlijk bij velen nog niet bekend is het prettysocial media netwerk.
Dit is een vorm van influencer marketing waarbij je niet bloggers & vloggers jouw boodschap laat vertellen, maar publishers, oftewel invloedrijke merken, op Facebook en Instagram. Jouw branded content wordt verteld door relevante en invloedrijke merken op social media door middel van een post naar de fanbase en advertising naar jouw doelgroep. Een relevante publisher draagt jouw boodschap niet alleen organisch maar verspreidt ook jouw Facebook advertenties uit hun naam. Het bereik is enorm. Denk aan invloedrijke merken zoals Panorama, Manify & FHM en echte vrouwen publishers als Grazia, Zin Magazine & Vrouw. Voor elke branche zijn er publishers te vinden die goed aansluiten op de doelgroep. Ook hier is relevantie key!

Viewability
Bij display advertising onderscheiden wij een viertal strategieën: Reach, Prospecting, Retargeting & High Impact Rich media bannering. Deze vier strategieën bieden een uitstekende manier om in een korte tijd, relatief goedkoop een grote massa te bereiken. Dit is regionaal af te bakenen en met de juiste whitelist ben je dus zowel geografisch als demografisch relevant. De transparante rapportages die hieruit rollen bieden de juiste handvatten om elke volgende campagne nog beter in te richten (te optimaliseren). De rapportages bevatten de hoogte van de CTR, op welke sites de meeste impressies en kliks gedaan worden, welke dagen van de week, welke uren van de dag, welke provincies, steden en bannerformaten het beste presteren. Jij weet exact waar elke klik vandaan komt met onze rapportages. Nu met de ‘viewability’ mogelijkheid die je bovenop je campagne kunt boeken, is het mogelijk om mee te kijken met jouw potentiële klant.

Viewability heeft te maken met of een getoonde banner ook echt zichtbaar is geweest. Aan een banner die niet gezien is, heb jij als adverteerder namelijk niets. Een banner wordt pas ‘viewable’ genoemd indien deze minimaal 1 seconde in beeld is geweest. Viewabilty wordt steeds meer een belangrijke maatstaf omdat het veel invloed heeft op de campagne en daarmee de resultaten van een campagne. In het sales proces telt het aantal contactmomenten met de potentiële klant, dus zijn zichtbare banners daarin belangrijk. Men heeft namelijk tussen de 5 en 12 contactmomenten nodig voordat zij overgaan op conversie. In samenwerking met de dataspecialist op dit vlak ‘DMAi’, kunnen wij nu bij elke campagne de viewability in kaart brengen en daarmee enerzijds de campagne optimaliseren alsmede de maximale branding en awareness realiseren.

Online Radio
Ruim 3,6 miljoen Nederlanders luistert al maandelijks naar online radio. Dit aantal groeit alleen maar nu de online wereld zo’n grote rol speelt in het Nederlandse medialandschap. Etherradio is behoorlijk prijzig en als je op een ‘bekende’ zender jouw spot wil uitzenden, zoals Q-music, Sky Radio of Radio 538 bijvoorbeeld, kun je alleen landelijke radiocampagnes draaien. Met online radio kun je jouw radiocampagne regionaal of zelfs lokaal afbakenen. Je kunt online radio op themazenders uitzenden om te zorgen voor een hogere relevantie. Denk daarbij aan Sky Radio Lovesongs (rondom Valentijnsdag), Sky Radio Christmas (in december), Het foute uur van Q-music of de top 40 op Radio 538. Op ruim 75 bekende, relevante themazenders kun jij regionaal jouw spot laten horen.

• Dynamic Audio Creatives
Een trend die wij in 2018 zeker zien ontstaan is het gebruik van Dynamic Audio Creatives.
Op basis van je locatie, de huidige weersomstandigheden, dag van de week etc. zal er een specifieke audiospot dynamisch samengesteld worden. Zo kan het zijn dat zowel jij en ik een andere spot horen van dezelfde adverteerder afhankelijk van onze locaties, etc.

• Voice Controled audio ads
Stel je bent lekker aan het luisteren naar je favoriete radio/thema zender op je smartphone. Je hoort een commercial van Adverteerder X die jou vraagt of je een proefrit wil maken in hun nieuwste model auto. Je antwoordt door duidelijke JA of NEE te zeggen en er popt een formulier op, op je telefoon waar je je gegevens achter kunt laten om een afspraak te maken. Dit worden ook wel ‘voice controled audio spots’ genoemd. Een mooie manier om je boodschap te vertolken en inzicht te krijgen in de user engagement

Video
Facebook heeft geroepen het grootste videokanaal ter wereld te willen worden. Groter dan Youtube. Als ik mijn tijdlijn op Facebook open zie ik tegenwoordig ook niks anders meer dan video’s. Niet alleen op mijn tijdlijn overigens. Ook op websites en andere social media word ik continu geconfronteerd met video. De beleving is een stuk groter en met de juiste beelden en acties prikkel je de doelgroep om verder te kijken, wat resulteert in een hoog uitkijkpercentage. Video mag in 2018 niet ontbreken in jouw marketingmix.

• In-page Video
Een In-page video is een effectieve en vooral relevante tool op het gebied van Native Advertising. De video wordt op een website, middenin een artikel, geplaatst, geheel in de stijl van de website en passend bij de content. Een websitebezoeker krijgt deze video alleen te zien als hij/zij het artikel leest waarin de video geplaatst wordt, kortom een hogere engagement. De video start wanneer iemand het scherm in beeld krijgt tijdens het lezen en stopt zodra iemand niet meer leest of verder scrolt. Anders dan bij een preroll hoef je de video dus niet af te kijken!

• Pre-roll, mid-roll & post-roll
De meest bekende vorm van video-advertenties zijn de in-stream ads, die afspelen in een videospeler als bijvoorbeeld Youtube of Facebook. De pre-, mid- en post-roll worden – de naam zegt het al – vooraf, tussenin en na de user generated content getoond. De post-roll is het minst opdringerig. Het nadeel is alleen dat de kijker geen reden heeft om na het zien van de zelf gekozen video nog jouw advertentie te bekijken. De pre-roll is de meest populaire ad, omdat deze de beste engagement laat zien. Zorg er in elk geval voor dat je nooit in één video alle drie de posities inkoopt. Voor de kijker is dit zeer irritant en je resultaten zullen aanzienlijk dalen.

• Bumper ads.
Deze advertenties zijn minder irritant voor de consument, zeker wanneer de consument deze op ‘mobile’ bekijkt. Deze korte bumper ads zijn ideaal om de doelgroep kort te prikkelen. Minder irritant voor de consument zeker wanneer je mobile kijkt.

Ik hoop jou met deze column een aantal handvatten te hebben gegeven om jouw marketingplan voor 2018 te schrijven. Een stukje inspiratie te bieden zelfs… Bij MKBanner roepen wij altijd ‘Make a customer, not a sale!’ dus klant of niet? Voel je vrij om mij te bellen of mailen voor advies! Nathalie@mkbanner.nl – 020-8208933.

Meer tips? Volg @MKBanner op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor wekelijkse marketing tips!

Nathalie Hagenstein
​​Sales & Marketing Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *