10 tips om de marketing van 2018 goed te starten!

Het nieuwe jaar is ingegaan en in mijn laatste column heb ik voornamelijk de trends genoemd die in 2018 de revue zullen passeren. Meegaan met trends zorgt voor een goede afwisseling in jouw marketingmix. Daarnaast ga je mee met de tijd en zorg je dat jij jouw doelgroep via verschillende kanalen blijft bereiken en prikkelen. Maar… belangrijk is een goede basis voor jouw marketing. Dus staar je niet blind op de trends, maar blijf ook alert op de fundamenten van de marketing. In deze column geef ik jou 10 tips in willekeurige volgorde voor een goede start van de marketing. Zet hem op dit jaar fellow marketeers!

1. Branding & Awareness of Conversie?
Bepaal voorafgaand aan de campagnes je belangrijkste doelstelling: branding & awareness of conversie en stem daar je campagnes op af. Dit zijn twee totaal verschillende doelstellingen en als je het één wil bereiken kun je nooit het ander verwachten.

2. Bepaal per campagne jouw doelgroep & strategie opnieuw
Afhankelijk van in welke branche je werkzaam bent is het raadzaam om te bepalen of je met elke campagne wel op dezelfde doelgroep moet targeten. Leer via een Retargeting campagne waar de bezoekers van jouw website vandaan komen en naartoe gaan nadat ze bij jou op de site zijn geweest. Maak hierin gebruik van een frequency cap, zodat je jouw bezoekers niet irriteert maar informeert. Daarnaast speelt Google Analytics een belangrijke rol in het leren kennen van jouw doelgroep. Heb je nog geen Google Analytics account of gebruik je deze nog niet op de juiste manier (er is zoveel mogelijk), dan helpt mijn collega, specialist Niels Bodde, jou graag een stapje op weg.

3. Stem jouw uitingen af op jouw doelgroep
Vaak wordt er door marketeers vastgehouden aan het campagnebeeld dat bij een specifieke actie of campagne hoort. Of dit nou wel of niet werkt bij de doelgroep: stug vastklampen aan een campagnebeeld. Dit is echt niet nodig. Uiteraard is de herkenbaarheid belangrijk, maar zorg er ook voor dat je elke doelgroep op een eigen manier aanspreekt en elke CTA (call-to-action) aanpast op de doelgroep. Deze banners zijn veel doordachter en zullen veel beter converteren.

4. Laat jouw doelgroep een kijkje nemen in jouw bedrijf
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden! Met het uitzetten van een videoboodschap neem je jouw (potentiele) klant mee in de hele experience. Je kunt een video ook optimaal vormgeven en veel meer kwijt dan in uitingen zonder bewegend beeld. Je geeft jouw propositie op een leuke manier weer en met de smartphones van tegenwoordig kun je zelf heel mooie content maken zonder dat het je veel geld en tijd kost! Daarnaast is video persoonlijk en is uit onderzoek gebleken dat videocontent tot ruim 10x meer wordt gedeeld op social media dan andere content. Consumenten kijken ook 4 keer liever een video over een product dan dat ze een tekst hierover lezen. Je hebt dus al veel sneller de aandacht van jouw doelgroep met video inzet. En heb je al goed nagedacht over een bedrijfsfilm? 1 op de 4 consumenten verliest interesse in een bedrijf zonder video. Heb jij nog geen video? Kom dan nu in actie! Hulp nodig? https://www.mkbanner.nl/video-advertising.html

5. Stap regelmatig uit je comfortzone en pas jouw marketingkalender aan
“A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there”. Hoe makkelijk is het om vast te houden aan de plannen die je gemaakt hebt en hier niet van af te wijken. Ik krijg regelmatig van onze accountmanagers terug dat (potentiele) klanten geen stap durven te wagen met nieuwe marketingactiviteiten omdat hun oude, vertrouwde ROI behaald wordt. “En wat nou als deze ROI lager wordt bij het inzetten van nieuwe activiteiten die nog onbekend zijn?”…. Maar wat nu als je het probeert en alleen maar een nog hogere ROI behaalt?

6. Bloggen…. Ga bloggen!
Wist je dat zakelijk bloggen meer dan 67% aan leads kan opleveren? In een blog deel je jouw passies, expertise en praktijkervaring. Hoe lopen zaken bij jou? Hoe denk jij dat een ander het beter kan doen? Dat zijn belangrijke elementen die in blogs aan bod komen. Van blogs lezen kun je alleen maar meer kennis opdoen. Van blogs schrijven bouw je jouw personal brand uit en doe je nieuwe contacten op. Daarnaast is het ‘goed gevonden worden’ zeker geen onbelangrijk punt. Zowel persoonlijk als het bedrijf. Denk aan de zoekwoorden die je gebruikt in jouw blog. Dit zal de SEO ten goede komen.

7. Facebook targeting
Facebook campagnes. Ze zijn onmisbaar in je marketing mix. Bij Facebook campagnes is het algemeen bekend dat je kunt targeten op demografische aspecten zoals leeftijd, geslacht en interesses. Zo kun je je doelgroep steeds beter bereiken. Maar wist je ook dat je specifiek op impressies of kliks kunt targeten? Met branding campagnes kun je dus heel goed sturen op de zichtbaarheid en met conversie campagnes leg je de focus voornamelijk op kliks en leid je jouw doelgroep naar de landingspagina!

8. Instagram ‘hashtags’, ‘captions’ & content
Met stip op 1 van meest populaire hashtags staat #LOVE. Meer dan 1.2 miljard mensen hebben deze hashtag gebruikt. Ook #Instagood en #photooftheday scoren heel hoog in deze ranglijst. Om hier op teruggevonden te worden dient men dus een heel lange lijst door te scrollen. Met Hashtags kun je veel beter omgaan als je van tevoren goed kijkt wat bij jouw personal brand past en waar je goed op gevonden kan worden. Onze eigen Influencer @Mariafranciska met haar 162.000 volgers heeft voor MKBanner ook een hashtag analyse gemaakt. Een tip van de sluier op gebied van (online) marketing geef ik jullie graag: #digitalmarketing #socialmedia & #contentmarketing. Tip content: gebruik geen stockfoto’s en plaats geen teksten in afbeeldingen die je plaatst. Daarvoor is genoeg ‘caption’ ruimte. Daarnaast is het belangrijk om consistentie uit te stralen op jouw Instagram account door éénzelfde filter te gebruiken en in dezelfde stijlen en kleuren content te posten.

9. Organisch versus Advertising
Met een grote groep aan volgers of pagina likes heb je organisch een groot bereik, althans… vroeger.
Sinds Facebook & Instagram ook ‘paid’ advertising inzetten wordt jouw organisch bereik steeds kleiner. Ook de engagement wordt daardoor automatisch lager. Facebook & Instagram willen namelijk dat jij budget tegen jouw posts aangooit. Je kunt dus geen hoge mate van engagement en interactie meer verwachten op organische posts. Neem dit ook mee in jouw planning voor dit jaar. Er dient extra budget te komen voor gesponsorde updates voor een beter bereik op social.

10. Influencer marketing
Een grote trend die in 2018 alleen maar groter gaat worden is Influencer marketing. Het inzetten van bloggers en vloggers om jouw product te promoten is alweer bijna achterhaald, maar nog niet helemaal. Ruim 81% van de marketeers heeft wel eens bloggers en vloggers ingezet! Echter zijn alweer zoveel nieuwe mogelijkheden om jouw product door derden te laten promoten, waaronder prettysocial media. prettysocial media is het enige netwerk in Nederland, België en Duitsland dat zich specifiek richt op het distribueren van de social media content van premium publishers.
Je laat relevante publishers op Facebook jouw boodschap dragen en profiteert van hun bereik en hoge mate van vertrouwen. Tip: voor een extra hoge conversie ratio is het slim om iets weg te geven!

Ik sta meer dan open voor interactie op mijn columns en ben altijd op zoek naar mede marketeers die willen sparren over online mogelijkheden. Kennis en ervaringen uitwisselen?

Mail mij dan op nathalie@mkbanner.nl!

Meer tips? Volg @MKBanner op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor wekelijkse marketing tips!​

​Nathalie Hagenstein
​​Sales & Marketing Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *