Musthave tools voor Social Media

Social media management is meer dan een post op jouw Facebook wall plaatsen en zo nu en dan boosten. Als je het onderste uit de kan wilt halen én tijd wilt besparen zijn er een aantal tools die ervoor zorgen dat jouw advertenties optimaal presteren. Er zijn duizenden tools die zich graag willen bewijzen, maar wij lichten de tools uit die je écht nodig hebt voor een succesvolle social media campagne.

1. Audience Insights
Leer alles over jouw doelgroep! Hoe beter je de doelgroep leert kennen, hoe beter je hierop kunt inspelen. Wat vindt jouw doelgroep interessant? Welke pagina’s liken ze? Wanneer zijn ze online? Dit alles en veel meer kun je ontdekken in Facebook Audience Insights. Met deze tool is het gemakkelijker om je in jouw doelgroep te verplaatsen. Hierdoor ben je beter in staat om een gerichte tekst te schrijven en opvallend beeld te maken dat opvalt bij jouw doelgroep.

2. LikeAlyzer
LikeAlyzer is een gratis tool om te meten hoe jouw Facebook pagina presteert. Je kunt hieruit direct een aantal snelle winstpunten (quick wins) aanpakken. Het is altijd belangrijk om bij een social media campagne ook een goede landingspagina te hebben, ook als het om een Facebookpagina gaat. De social media pagina van een bedrijf is eigenlijk het online visitekaartje geworden. Mensen kijken al snel naar de social media pagina’s om de betrouwbaarheid van een bedrijf te controleren.

3. Facebook Advertising Opportunity Calculator
Eerst moet je bepalen of adverteren wel voor jou werkt. Gebruik deze tool om te bekijken hoe jouw pagina presteert met het organisch bereik van jouw fans en bereken hoeveel klanten je potentieel kunt bereiken. Door middel van deze tool kun je dus een goed inzicht krijgen in hoe jij op dit moment presteert.

4. Shortstack
Het is heel belangrijk om een goede landingspagina te hebben. Door een geoptimaliseerde landingspagina zorg je dat jij jouw doel bereikt zonder dat de klant tussendoor wordt afgeleid. Op Shortstack kun je uit verschillende templates kiezen en deze helemaal aanpassen aan jouw huisstijl. Je kunt dit gratis gebruiken, maar voor de uitgebreide opties moet je de betaalde versie gebruiken.

5. Canva
Als de landingspagina en de social pagina geoptimaliseerd zijn, moet er nog leuke/goede content komen. Op Canva kun je geheel gratis uit veel creatieve templates kiezen en deze aanpassen naar jouw eigen smaak. Zo kun je Instagram en Facebook templates aanklikken en aanpassen in een eenvoudige interface. Hier hoef je niks voor te downloaden, dit gebeurt allemaal gewoon in de webbrowser.

6. Pixlr
Ooit op zoek geweest naar een gratis versie van Photoshop? Dan moet je eens even kijken naar Pixlr. Ook deze tool draait op de webbrowser en heeft daarnaast bijna alle functies van Photoshop. Wil je de afmetingen aanpassen van een afbeelding en jouw logo erop zetten? De achtergrond doorzichtig maken? Dat kan allemaal met deze handige gratis tool!

7. Facebook Power Editor
Social media managers worden geacht deze tool door en door te kennen. Dit is de grote broer van Advertentiebeheer. Je kunt hier campagnes opzetten met verschillende doelstellingen; traffic genereren, leadcampagnes aanmaken, en engagement genereren. Je kunt het zo gek nog niet bedenken en het is mogelijk. Vergeet vooral niet om een pixel aan te maken en deze in de HTML code van de homepage te plakken! Dit zorgt ervoor dat je kunt retargeten en bepaalde conversiedoelstellingen op jouw website kunt instellen voor leadcampagnes. De beste Facebook en Instagram campagnes draai je met Facebook Power Editor.

8. Hootsuite
Door Hootsuite heb je een overzicht van wat er gebeurt op al jouw social media pagina’s. Je kunt zelfs posts op meerdere kanalen uitzetten én posts inplannen voor de toekomst. Zo kun je vooruit werken en bespaar je tijd doordat je de tijd per post bundelt per maand. Je werkt gemakkelijk weken, zelfs maanden vooruit met Hootsuite en je blijft het overzicht houden. In Hootsuite zit ook een URL shortener, waardoor je de analytics kunt zien van de clicks op een link in de desbetreffende post. Bij Hootsuite heb je een gratis versie welke je voor 30 dagen kunt uitproberen.

Met al deze tools bij elkaar kun je een geweldige campagne neerzetten op social media!
Hieronder nog een aantal tips die belangrijk zijn bij het neerzetten van een sterke social media campagne:

• Leer jouw doelgroep kennen
• Optimaliseer jouw social pagina’s
• Bedenk een ludieke actie
• Maak een actiegerichte landingspagina
• Maak een creatieve uiting
• Schrijf een korte, pakkende tekst
• Plan de campagne in op Power Editor
• Plan organische posts in via Hootsuite

Vragen of opmerkingen over mijn column? Je kunt mij altijd mailen op daphne@mkbanner.nl.

Meer tips? Volg @MKBanner op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor wekelijkse marketing tips!​

Daphne Kesler
Social Media en Content Specialist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *