Onze online museumwereld: hoe en wat!

Ik werk nu alweer bijna 3 jaar bij MKBanner. In de drie jaar dat ik campagnes optuig en volledig met mijn klanten mee denk over de inzet van een doeltreffende marketingmix, heb ik met verschillende branches te maken gehad. De branche waar ik de meeste klanten in adviseer is toch wel CULTUUR. Musea & Theaters met name. In deze branche wordt de MKBanner werkwijze erg gewaardeerd. Onze aanpak is gericht op jouw succes, wij nemen je werk uit handen door met onze kennis jouw doelgroep gericht te bereiken.

Los van het uiteindelijke resultaat en succes van de campagne brengt een online campagne je ook veel inzicht in de interesses en het gedrag van jouw doelgroep. Dit is in de cultuurbranche een belangrijke factor, omdat we op deze manier steeds beter de doelgroep leren kennen en beter kunnen segmenteren, deze verschilt per tentoonstelling of voorstelling. Om jouw doelgroep op de juiste manier te bereiken, vullen wij samen de content strategie/kalender in. Hierin bepaal je onder andere wie tot de doelgroep behoort en wat het doel van de campagne is. We lopen samen de Customer Journey door en kijken waar eventueel knelpunten zitten. Wat weerhoudt de klant ervan om te converteren? Met deze content strategie creëer je bouwstenen voor een goede marketingmix.

SEE – THINK – DO – CARE
Het is nu Nationale Museumweek en voor MKBanner ook weer tijd om stil te staan bij de mooie campagnes die wij in de cultuurbranche gedraaid hebben. Variërende inzet van Display advertising, oftewel bannering tot multidisciplinaire (lekker Jip & Janneke woord…😉) campagnes waarin we een sterke marketingmix maken van middelen die vanuit verschillende invalshoeken de doelgroep aanvliegen. Bijvoorbeeld voor Afrika Museum. Voor de tentoonstelling Wereld vol Veren, welke eerst te zien was in zustermuseum Museum Volkenkunde, hebben wij een campagne vanuit verschillende disciplines opgezet met een specifieke strategie. Denk daarbij aan de SEE – THINK – DO – CARE strategie.
​Maar wat is nou exact die SEE – THINK – DO – CARE strategie?

SEE

​Je wilt jouw doelgroep meenemen in de trechter. Dat kan alleen met een goed doordachte aanpak vanuit verschillende disciplines. SEE is bijvoorbeeld branding. Je wilt opvallen en zoveel mogelijk gezien worden en naamsbekendheid creëren. Je wilt dat mensen jouw campagnebeeld onthouden. In deze fase zet je zoveel mogelijk branding tegelijkertijd in, denk daarbij aan Facebook, Twitter, Instagram, Display advertising, Radio, Youtube en andere vormen van video advertising zoals inpage video & pre-roll campagnes. Dit noemen ze de multidisciplinaire aanpak.

THINK

De fase die de potentiële bezoeker daarna moet doorlopen is de THINK fase. Hierin moet er behoefte gecreëerd worden. Denk daarbij aan de inzet van Facebook advertenties en een stuk Retargeting (herhaling). Hier is mijn klant, Museum More, heel sterk in. Zij weten heel goed de doelgroep aan het denken te zetten met verschillende uitingen op Retargeting.

DO

Als de klant uit de THINK fase gestapt is en is doorgestroomd naar de DO fase, dan heb je de klant waar je hem/haar hebben wilt. In deze fase heeft Google Adwords een belangrijke rol gespeeld. Men gaat zoeken en converteren in deze fase! De sale wordt gedaan.

CARE

In de laatste fase, de CARE fase, zorg je dat je deze klant die je zojuist hebt binnengehaald, weet te behouden. E-mailmarketing & Retargeting zijn hier goede middelen voor. Houd de klant op de hoogte van de museumagenda, van events in het museum etc. Zorg dat je top of mind blijft.

​Uiteraard is Afrika Museum niet het enige museum waarvoor wij deze strategie toepassen. Van begin tot eind denk ik mee met mijn klanten: wat past het beste bij jouw KPI’s. Als jouw KPI’s niet duidelijk zijn van tevoren, dan kunnen we geen goede strategie vaststellen. Is jouw doel branding & awareness of juist conversie? Of allebei?

​Het allerleukste hieraan is dat tentoonstellingen tijdelijk zijn. Dus zodra de ene tentoonstelling tot zijn eind komt, mag ik alweer meedenken met de volgende tentoonstelling. En elke keer neem ik de learnings van de voorgaande campagne mee, zodat we alleen maar nog sterker van start gaan. Dus of een campagne nou heel succesvol is geweest van begin tot eind of eigenlijk pas later succesvol werd, na verschillende testen en optimalisatieslagen…

​“NEVER A FAILURE – ALWAYS A LESSON”

Wil jij dat ik ook met jou eens vrijblijvend meedenk over de ​SEE – THINK – DO – CARE strategie?

Ik kom graag bij je langs – Nathalie@mkbanner.nl

Wij wensen alle musea heel veel succes tijdens Nationale Museumweek!

Nathalie Hagenstein
Sales & Marketing Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *