Google Analytics MKBanner

Hoe benut je Google Analytics optimaal?

Google Analytics is onmisbaar voor elke website. Het geeft inzicht in hoeveel bezoekers je krijgt op je website, hoe lang ze blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Met deze gedragsinformatie kun je website pagina’s en online reclamecampagnes aanpassen en optimaliseren.

Als je MKBanner toegang geeft tot het Analytics account van jouw website kunnen wij direct zien waar winst te behalen is. Het levert een schat aan waardevolle informatie op om online nóg succesvoller te kunnen zijn.

Als er nog geen gebruik wordt gemaakt van Google Analytics dan richt MKBanner dit voor de klant in. We hebben dan wel iemand nodig die een stukje code op de website kan plaatsen, maar over het algemeen is dat snel geregeld en kan ook jij waardevolle informatie halen uit jouw Analytics!

Analytics tracking code installeren

Essentieel is de trackingcode die op elke pagina van de website moet worden geïnstalleerd. Elke keer als een bezoeker een pagina bezoekt en op linkjes klikt, stuurt de tracking code op de website informatie door naar Google Analytics. Je tracking code en info hoe deze is te installeren  kun je vinden onder: Beheerder – Property – Trackinginfo – Trackingcode.

Instellen (conversie) doelen

Behalve inzage in het bezoekersaantal en paginaweergaven wil je natuurlijk ook conversies meten. Zo heb je de mogelijkheid om verschillende doelstellingen van de website meetbaar te maken. Doelen kunnen een bezoek aan specifieke pagina’s zijn, maar ook een download van een bestand of een klik op een button. Door conversiedoelen kunnen online marketingcampagnes gemeten en geoptimaliseerd worden.

De meest gebruikte methode om een doel te meten is door het gebruik van een bedankpagina. Dit is een pagina die verschijnt als bezoekers bijvoorbeeld een contactformulier hebben ingevuld, of iets gekocht hebben. Denk aan ‘bedankt voor uw bestelling’ of bedankt voor uw aanvraag’. Voor elk doel dient een aparte bedankpagina te worden aangemaakt zodat er goed gemeten kan worden welk kanaal (Google Ads, Facebook, Display, LinkedIn) het best converteert.

Google Analytics doelen instellen MKBanner

Gefilterde weergave inclusief IP filters

Voor de statistieken is het transparanter als intern verkeer, wat afkomstig is van het IP adres van het bedrijf, niet wordt opgenomen. Dit kan een vertekend beeld geven van de hoeveelheid en kwaliteit van de bezoekers op de website.

Dit kan worden gerealiseerd door een nieuwe weergave van het Analytics account te maken bij Beheerder – Instellingen voor dataweergave (rechterkolom) – Dataweergave kopiëren. Je kunt de nieuwe weergave dan een naam geven als “Websitegegevens gefilterd ”. Vervolgens maak je een filter aan bij Beheerder – Filters – Nieuw filter maken:

Filtertype = uitsluiten
Bron = verkeer van IP adressen
Expressie = die gelijk zijn aan
Bij IP adres vul je het adres van het bedrijf in!

Google Analytics acquisitie conversie MKBanner

In bovenstaand rapport vind je in één oogopslag de belangrijkste informatie over online campagnes namelijk het aantal bezoeken per bezoekersstroom (direct, referral, organic en cpc) én behaalde conversies binnen een specifieke periode.

  • Direct = de bezoeker heeft de url in de adresbalk van de browser ingevuld dus is direct naar de website gegaan
  •  Referral = verkeer naar de website vanuit een andere website
  •  Organic =  verkeer wat afkomstig is via een niet betaalde klik uit een zoekopdracht vanuit Google
  • CPC = verkeer wat afkomstig is via een betaalde klik via Google Ads

Privacywetgeving (GDPR)

Google Analytics werkt met analytische cookies met persoonsgegevens van websitebezoekers. Om te voldoen aan de nieuwe privacywetgeving is het noodzakelijk om een bewerkersovereenkomst met Google Analytics af te sluiten, het IP-adres anoniem te maken en het delen van statistieken met Google uit te schakelen.

Je kunt onderstaande eerste 2 aanpassingen doen bij Beheerder – Accountinstellingen. De laatste 2 aanpassingen dienen op de website te worden aangepast.

  1. De vier opties onder “Instellingen voor gegevens delen” kun je uitvinken.
  2. Onder “Aanpassing van de gegevensverwerking” kun je de bewerkingsovereenkomst accepteren.
  3. Voeg onderstaand stukje code toe aan de Universal Analytics code op de website:
    ga(‘set’, ‘forceSSL’, true);
    ga(‘set’, ‘anonymizeIp’, true);
  4. Onderstaande puntjes kun je opnemen in de Privacy Verklaring van de website:
    – Dat de website gebruik maakt van Google Analytics Cookies
    – Er een bewerkingsovereenkomst is afgesloten
    – Gegevens worden verzameld maar niet worden gedeeld met Google
    – Er wordt geen volledig IP adres getrackt (anonymizelp)

Hulp nodig bij het opzetten?
Onze specialisten staan voor jou klaar! Neem vandaag nog contact op met nathalie@mkbanner.nl

Bij het opzetten van een Google account houden wij altijd rekening met de eventuele koppeling met Google Ads, Tag Manager, My Business en Search Console voor het meest optimale resultaat. Elk Google account blijft ALTIJD eigendom van de klant!

Niels Bodde
Online Specialist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *