Evaluatie: de APK voor jouw marketing!

Het eerste half jaar is alweer bijna om en verschillende marketing activiteiten zijn de revue gepasseerd, maar wat hebben deze activiteiten opgeleverd? Elk begin van het jaar ligt er een marketingplan klaar voor het komende jaar en staat de marketingkalender als het goed is als een huis. Hebben deze marketingactiviteiten hun doel behaald? En welke doelen heb je vooraf gesteld? In deze column lees je meer over hoe belangrijk een tussentijdse evaluatie is, zie het als de APK voor jouw marketing.

De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat er veel onrust en onduidelijkheid was rondom de toepassingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Vanaf 25 mei 2018 moeten organisaties voldoen aan deze nieuwe wet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Als organisatie krijg je meer verplichtingen. De nadruk ligt – meer dan voorheen – op je eigen verantwoordelijkheid om te kunnen aantonen dat je organisatie zich aan de wet houdt. Ondanks dat de nieuwe wet al 2 jaar bekend is, maar nergens ECHT duidelijk aangegeven staat wat je nu precies moet doen om volledig aan de nieuwe wetgeving te voldoen, zorgde dit bij veel bedrijven nog voor veel chaos en stress, waardoor ook de noodzakelijke marketingactiviteiten zijn blijven liggen. Ook de evaluaties worden uitgesteld en dat is zonde!

Juni is dé maand om eens goed te kijken naar jouw marketing inzet van het afgelopen jaar. Hieronder een stappenplan van hoe wij onze evaluaties met klanten en natuurlijk ook voor onszelf doen:

1. Welke doelstellingen zijn er voorafgaand aan de online campagnes van Q1 & Q2 gesteld?

Dit kan zijn branding & awareness, conversie, storytelling etc.

2. Welke CPC, CPM, CTR, CPL tarieven zijn er afgesproken of van tevoren opgesteld als benchmark?

​En welke zijn er behaald met de afgelopen campagnes? Zit hier een verschil tussen, bekijk dan de analyse en kijk goed waarom dit niet gelukt is. Dat geeft je handvatten voor de volgende campagne en wellicht betere benchmarks.

3. Welke doelstellingen zijn behaald en welke niet? En waarom?

Zijn er factoren waarom een vooraf afgesproken doelstelling niet behaald is? Bijvoorbeeld verandering in het weer. Bij heel mooi weer merk je dat er minder mensen online zijn, waardoor er minder impressies uitgeleverd kunnen worden bijvoorbeeld en er dus ook minder geklikt wordt.

4. Welke actie ga je ondernemen voor Q3 & Q4?

Dus: welke knelpunten uit de evaluatie kunnen jou helpen in de laatste twee kwartalen? Welke marketingactiviteiten zet je op dezelfde manier voort en welke marketingactiviteiten eisen meer aandacht of wellicht zelfs eliminatie?

5. Aanpassen of bijschaven van strategie en content kalender.

Past je content kalender nog wel bij de nieuwe strategie die je moet voeren om jouw jaardoelstellingen te behalen? Zo nee, blijf je dan niet vasthouden aan de huidige strategie, maar herschrijf de strategie. Dat betekent niet dat je gefaald hebt met je oorspronkelijke marketingstrategie maar juist dat je een slimme marketeer bent, die weet dat de medialandschappen snel veranderen en daarop inspeelt en meelift. Jouw strategie kan per kanaal verschillend zijn. Voor Facebook ligt de focus waarschijnlijk meer op leadverrijking. Voor display ligt de focus meer op branding & awareness en voor video ligt de focus op storytelling. Genoeg middelen die aansluiten op jouw doelen: take your pick!

Met deze handvatten kan je een sterke, korte en krachtige evaluatie op papier zetten.

Voor een goede brainstorm over de marketinginzet in Q3 kan je altijd even bellen! 020-8208933.

Nathalie Hagenstein
​​Sales & Marketing Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *