Goed LinkedIn profiel

Het belang van een goed LinkedIn profiel

Social Selling is hot! Waarschijnlijk heb je het al heel veel mensen om je heen horen zeggen of roepen. Social Selling. Wat is dit nou precies en waarom is het zo belangrijk? Het heeft alles te maken met jezelf op de juiste manier presenteren op onder andere LinkedIn, waar ik in deze column meer op ga inzoomen. Maar wat is Social Selling nou precies? De naam zegt het al: Sociaal verkopen! Jezelf (en je bedrijf) leren verkopen middels Social Media. Miljoenen Nederlanders zijn actief op Social Media kanalen. Ruim 4,4 miljoen Nederlanders heeft een LinkedIn account. Hoe zorg jij dat je daartussen opvalt?

Wist jij overigens ook dat mensen met een hoge SSI ruim 45% meer saleskansen voor zichzelf creëren? Gelijk aan de bak dus! Ik heb een aantal belangrijke elementen op een rijtje gezet die op lange termijn, maar ook op korte termijn (quick wins) jou kunnen helpen aan een beter LinkedIn profiel.

​Wist jij dat je jouw SSI (Social Selling Index – de mate waarin jij goed presteert op LinkedIn) kan meten door ingelogd te zijn op de LinkedIn SSI pagina. Die van mij is op het moment van schrijven 64. Dit kan echt een stuk beter. Mijn column is dus niet om jullie ervan te overtuigen hoe geweldig ik het zelf doe, maar om een ieder in te laten zien wat het belang is van een goed LinkedIn profiel. Overigens gelijk een reminder aan mezelf om hier continu mee bezig te blijven, anders daal ik! ​

SSI LinkedIn profiel

​​Een SSI (Social Selling Index) is opgebouwd uit 4 elementen:

1. Het creëren van jouw professionele merk

Het is heel belangrijk om jouw LinkedIn profiel volledig in te vullen en up to date te houden. Nieuwe baan? Geef dit ook aan op LinkedIn. Vrijwilligerswerk gedaan? Vertel daar meer over op LinkedIn. Cursussen en workshops bijgewoond? Allemaal heel belangrijk voor jouw professionele merk. Deel voor jouw netwerk nuttige content en publiceer zelf ook unieke content die met jouw vakgebied te maken heeft.

2. De juiste personen vinden

Maak gebruik van de zoekmachine in LinkedIn om de juiste personen te vinden. Als ik mijn collega Guus vraag om een afspraak voor mij te maken met de marketeer bij bedrijf X, dan gebruikt hij ALTIJD LinkedIn om de juiste contactpersoon te vinden. Zoekwoorden: ‘Marketing bedrijf X’ of ‘Marketeer bedrijf X’ zorgen 9 van de 10 keer voor een goede uitkomst. Mijn collega Guus ziet een gedeelde connectie en heeft gelijk een mooie insteek om het gesprek te beginnen en daarna voor mij die afspraak te maken. Hij heeft zich al ingelezen op de LinkedIn pagina van deze persoon en kan daardoor gelijk meer interesse tonen. Gebruik LinkedIn ook voor jezelf om de juiste contactpersonen snel en gemakkelijk te vinden. Zorg dat je altijd op zoek gaat naar beslissers (DMU’s) en voeg juist deze mensen toe aan jouw netwerk.

3. De juiste informatie uitwisselen

Werk jij in de sales of marketing en heeft jouw vader/moeder/broer of tante iets gepost over zijn/haar vakgebied? Delen is natuurlijk heel lief, maar niet nuttig of relevant voor jouw netwerk, behalve als jouw gehele familie ook in de sales- of marketingwereld werkt. Deel belangrijke informatie over jouw vakgebied, actualiteiten, schrijf zelf unieke content en houd mensen aangehaakt middels relevante content. En… al helemaal knap als je dat kan realiseren: zorg voor interactie op hetgeen wat jij deelt. Zorg dat je, voor jouw branche, belangrijke groepen volgt. Ik zelf volg de groepen Adformatie, Marketing Tribune en Sales & Marketing Professionals Netherlands. Voor mij zeer relevant waarin ik zelf ook regelmatig nuttige informatie deel en terug vind. Je hebt ruim 70% meer kans op een afspraak of deal als je je in LinkedIn groepen bevindt. Zorg dat je deel bent van discussies die plaatsvinden over jouw vakgebied.

4. Relaties opbouwen

Voeg jij, net als ik, iedereen toe die je kent of waar je zakelijk mee te maken hebt gehad? Of dit nou de officemanager van bedrijf X is of de accountant of belastingadviseur van bedrijf Y? Niet meer doen. Het is leuk en zeker goed voor jouw persoonlijke relatiebeheer (ik wil altijd graag met mensen ‘connected’ blijven met wie ik ooit leuke gesprekken heb gehad, om ze te blijven volgen) maar niet goed voor jouw zakelijke, sterke netwerk op LinkedIn. Voeg vanaf heden alleen mensen toe voor wie jij zakelijk gezien wat kan betekenen of die voor jou zakelijk gezien wat kunnen betekenen en dan vooral weer de beslissers (DMU’s). Op moment dat je met deze beslissers gelinkt bent, kan je met hen ook een digitale (in het begin) relatie opbouwen. Van het één komt het ander en voor je het weet zit je met deze beslisser aan tafel en bouwen jullie een relatie op. Punt 3 komt dan ook weer terug: blijf met die relatie bezig door relevante content te delen, die ook voor die relatie(s) belangrijk is.

Quick wins

Tijd heb je nooit, tijd moet je maken. Maar lukt het nou echt niet om zo nu en dan (of eigenlijk continu) met je LinkedIn profiel bezig te zijn, let dan goed op. Hieronder som ik een aantal quick wins op voor een beter LinkedIn profiel.

Tip: check eerst wat je SSI is, pas daarna de quick (of slow – zoals de 4 punten hierboven) toe en bekijk na 2 weken weer je SSI. Hoeveel ben jij gegroeid?

  • Gebruik als achtergrondfoto een foto van jezelf in actie waarin te zien is wie jij bent of upload een achtergrond foto die visueel maakt wat jouw bedrijf doet en wat jij dus voor iemand kan betekenen.
  • Maak je headline informatief; in plaats van bijvoorbeeld Sales & Marketing Manager bij MKBanner, maak je je headline doeltreffender en meer informatief: Sales & Marketing Manager I Tekstschrijver I Online Marketing Specialist I Leidinggevende I Online adviseur.
    Dit zijn voor mij ‘keywords’ die mij en mijn functie goed omschrijven.
  • Schrijf een krachtige samenvatting over wie jij bent en wat jij kan! Laat zien hoever je nu bent in je carrière. Hierin kan je onderdelen uitlichten die je op andere plekken niet kwijt kan. Schrijf tussen de 3 en 5 alinea’s. (Upload eventueel voorbeelden)
  • Keywords hebben een enorm hoog bereik. Zet in op een aantal keywords en laat deze meerdere malen in verschillende onderdelen van je profiel terugkeren, oftewel maak je LinkedIn account SEO proof.
  • Beeld zegt meer dan 1000 woorden! Upload een mooie, zakelijke LinkedIn profielfoto. GEEN ‘Selfie’ dit is echt een No-Go
  • LinkedIn maakt voor elke gebruiker een link aan, deze kan jij wijzigen. Een gepersonaliseerde link zorgt voor een betere vindbaarheid. Deze kan je overigens ook op andere social media of in emails delen als jouw online visitekaartje. (Account: instellingen & privacy – Privacy – Uw openbare profiel bewerken)
  • Vraag om aanbevelingen en/of laat je onderschrijven. Je kan op LinkedIn vaardigheden toevoegen die bij jouw branche passen. Vraag of collega’s, klanten of leveranciers jou onderschrijven of een aanbeveling willen geven. Dit is helemaal niet gek, gewoon doen!

Sparren over LinkedIn profielen en online B2B campagnes draaien op LinkedIn? De mogelijkheden zijn eindeloos. We kunnen hedendaags al targeten op functietitels, grootte bedrijf, opleidingsniveau, branche, gebied, werkgever en nog veel meer! Wij helpen je niet alleen met jouw eigen LinkedIn profiel, maar ook de targeting op jouw doelgroep, vanuit jouw bedrijf.

Meer weten? Probeer het eens uit, het vinden van de juiste persoon: Nathalie Hagenstein DM!
Nathalie Hagenstein
​​Sales & Marketing Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *