Facebook targeting: hoe bereik ik mijn doelgroep?

Facebook targeting: hoe bereik ik mijn doelgroep?

Op Facebook en Instagram is veel meer mogelijk dan je in de eerste instantie zou denken. De meeste adverteerders met alleen basiskennis Facebook klikken gewoon op “promoten” en gaan aan de slag met een organisch goed lopende, bestaande post. Op zich een goede eerste start, maar hoe bereik je nou op de juiste manier jouw doelgroep? Er zijn zoveel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken en zoveel verschillende kanalen. Daarom help ik onze klanten op weg, brainstorm ik over campagnes en help ik ze op weg om dit eventueel ook zelf te kunnen indien gewenst. Lees in mijn blog meer over hoe je het beste je doelgroep(en) aanvliegt door middel van de Facebook targeting opties. 

Facebook targeting in de Trechter

Er zijn verschillende fases waar een klant doorheen gaat, maar je moet bovenin de trechter beginnen om erachter te komen welke personen het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bovenin de trechter zit een groot aantal mensen, maar met een laag conversieratio. Je begint dus breed en gaat daarna afbakenen aan de hand van resultaten, dus harde cijfers. Daarna komen de mensen die het product of de dienst wel kennen, maar nog niet allemaal geïnteresseerd zijn in het aanschaffen. Wanneer je dit verder in de trechter filtert, houd je de leads of klanten over. Mensen die echte interesse hebben getoond in jouw product of dienst.

1. Persona creëren

Verplaats je in je doelgroep! In deze eerste stap van Facebook targeting moet je een aantal vragen stellen om te bepalen welke mensen geïnteresseerd zijn in jouw producten. Hoe specifieker, hoe beter. Welke interesses komen overeen met jouw product, zijn het vrouwen of mannen? Een persona kan bijvoorbeeld zijn: vrouwen van 25 – 35 jaar welke kinderen hebben van 3-14 jaar, woonachtig in Amsterdam en geïnteresseerd zijn in dierentuinen en uitjes. Facebook targeting kan dus heel specifiek zijn. Met de persona creëer je veel verkeer naar jouw website en/of likes van jouw pagina of post. Hierdoor filter je de geïnteresseerde personen uit de doelgroep. Als je hulp nodig hebt bij het schrijven van een persona, dan help ik je graag.

2. Lookalike

Nu hebben we veel verkeer naar de website en betrokkenheid gegenereerd  voor de advertenties, maar we weten nog niet wie deze geïnteresseerden zijn. Gelukkig heb je de Facebook Pixel (meetcode) op de website geïnstalleerd! Facebook heeft een tool waarbij je Custom Audiences aan kunt maken. Dit is een doelgroep die je aanmaakt in Facebook, zodat alleen een specifiek aantal personen jouw advertentie te zien krijgen. Denk hierbij aan bestaande klanten, mensen die een nieuwsbrief ontvangen, mensen die ooit op jouw advertentie hebben gereageerd etc. Zo weet Facebook welke gebruikers op jouw advertenties hebben gereageerd en welke mensen hebben doorgeklikt naar jouw website. Als het goed is, heb je er een aantal page likes bij gekregen. Nu gaan we twee verschillende kanten op:

Allereerst gaan we verder de trechter in door advertenties te targeten op de doelgroep die al bekend is met jouw merk, product of dienst. Dit doen we door middel van Custom Audiences en page fans. Je kunt de mensen nogmaals targeten die eerder betrokkenheid toonden bij de advertenties en jouw page fans bereiken. Je kunt hiervoor ook gegevens gebruiken zoals e-mailadressen en mobiele telefoonnummers.

Daarna gaan we Lookalike doelgroepen aanmaken. De naam zegt het al. Je kunt bestaande doelgroepen gebruiken en daarvan vergelijkbare mensen (look a likes) zoeken. Ter illustratie: je maakt een Custom Audience aan van een klantenbestand en gaat daarvan een vergelijkbare doelgroep maken. Zo bereik je automatisch de mensen waarvan de kans groter is dat ze jouw product/dienst ook interessant vinden.

We gaan op zoek naar mensen die overeenkomsten hebben met de doelgroep die je zojuist hebt aangemaakt in Custom Audiences. Zo maken we de doelgroep van de persona iets breder op een gerichte manier. Deze doelgroep begint dus weer bij de eerste stap.

3. Potentiële klanten

Dit is de laatste stap van Facebook targeting waar het allemaal om draait. Dit zijn de mensen die actief op jouw website hebben gekeken en meer interesse tonen dan de meerderheid. Hiervoor gebruiken we de Website Custom Audience. Door middel van de befaamde Facebook Pixel kunnen we de mensen targeten die op een specifieke pagina zijn geweest en bereiken we ze vervolgens weer op Facebook en Instagram. Wanneer je producten verkoopt, kun je de mensen dus targeten, welke op een specifieke productpagina zijn geweest, maar niet hebben gekocht. Je blijft top of mind en zo zorg je ervoor dat je mensen alsnog converteert.

Uiteraard dien je voor elke doelgroep een andere content strategie toe te passen. Wil je weten hoe wij jouw campagne inrichten door middel van Facebook targeting? Mail dan nu naar daphne@mkbanner.nl

Daphne Kesler
Social Media & Content Specialist

Vraag ons om advies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *