Let op! Marketingtrends voor het laatste kwartaal

Let op! Marketingtrends voor het laatste kwartaal

Het laatste kwartaal van het jaar gaat bijna in, de laatste marketingbudgetten moeten wellicht nog ingepland worden en er wordt volop gebrainstormd over nieuwe (online) mogelijkheden. Dat is niet altijd even makkelijk. De nieuwste marketingtrends achterhalen, die ook nog eens goed werken. Je moet haast wel bij een full service marketing- of mediabureau werken om op elk online gebied te weten wat de marketingtrends zijn. Ik ben samen met onze specialisten op onderzoek uit gegaan om jullie marketeers & brandmanagers het laatste kwartaal door te helpen met de nieuwste mogelijkheden! Lees hier alles over in mijn column.

SPOTIFY

Heb jij al eens online radio ingezet tijdens jouw campagne? Deze marketingtrend biedt de ideale handvatten voor een branding & awareness campagne. Spotify & Soundcloud zijn hot. Ruim 6 miljoen Nederlanders gebruikt Spotify voor muziekdiensten. Dit mogen wij de meest populaire muziekstreaming dienst van Nederland noemen. Ruim 3 miljoen Nederlanders maakt gebruik van de NIET betaalde variant van Spotify, waar advertentieruimte mogelijk is. Wij tuigen al geruime tijd Spotify campagnes op voor onze klanten. Ook op Spotify dient men demografische aspecten in te vullen bij aanmaken, waardoor wij heel goed kunnen targeten op specifieke doelgroepen.

Interessant om te zien is de nadruk die marketeers in het algemeen leggen op doelgroepen als “Millennials” en “Seniors”. Ieder uiteraard met kenmerkende karakteristieken. Logisch ook want dit zijn beide heel grote doelgroepen, contrasterend aan elkaar.

Ook de manier waarop men de doelgroepen aan wil spreken wijzigt steeds meer. Voorheen werd er veelal in ‘verticals’ en kanalen gedacht. De gedachtegang is nu veel meer vanuit het individu. Dus de campagne speelt zich niet alleen af op Facebook of Adwords of met banners etc. maar het is juist een combinatie. Ook hier is het aan de Digital Marketeer om de mogelijkheden zo maximaal te benutten. De campagne strategie is bijvoorbeeld gericht op:

  • Awareness via o.a. Display, Video, Audio, Digital Out Of Home etc.
  • Aansluiten op interesses (o.a. Social)
  • Persoonlijk en relevant aanspreken (bijv. aan de hand van profiel data, dynamische content in banners…)
  • Aanwezig zijn rondom het moment van aankoop (in Adwords of met banners – retargeting)

Ook de diverse apparaten die gebruikt kunnen worden bieden kansen en uitdagingen. Ga je voor 1-op-1, bijvoorbeeld op een mobiel, of juist meer voor grote schermen in de winkelstraat. In toenemende mate is daarbij data het onderling verbindende element.

De inzet van Audio is met name interessant als aanvullend onderdeel. Als primair onderdeel van een campagne is het wat minder sterk en dan vooral omdat het slechts beperkt meetbaar is. Gecombineerd met banners is het wel weer heel effectief, omdat men via deze banner ook terecht kan komen (na klikken) op jouw landingspagina. Meetbaar & realiseert traffic.

Heb je wel eens gehoord van een ‘Companion ad’? Dit biedt de luisteraar en adverteerder een ‘click out’ naar een landingspagina. Hierdoor heb je een grotere kans op conversie bij jouw doelgroep omdat je de ‘luisteraar’ naar de landingspagina leidt en vervolgens ook nog meeneemt in de retargeting.

Instagram

Wist jij dat jouw organisch bereik op Instagram nog maar 10% bedraagt? Dat betekent dat 10% van jouw volgers jouw post nog maar zien. That’s it. Sinds Instagram advertising mogelijkheden biedt, is dit percentage in korte tijd lager geworden. Zij stimuleren natuurlijk op deze manier dat men geld uit gaat geven. Doe jij al aan Instagram advertising? Tijd om hier zo snel mogelijk mee te beginnen en slim met je budgetten om te gaan. De nadruk op Instagram ligt steeds meer op het inzetten van video. Wat voorheen echt alleen foto’s was, is nu steeds meer aan het verschuiven naar video. Dit kan ook via IGTV, lees hier meer over Instagram TV. Ook de Insta story’s worden steeds populairder onder adverteerders. Via deze weg doe je aan creatieve storytelling via Instagram. Je kan met gifjes aan de slag, taggen en je post zo creatief maken als je zelf wil. Instagram behoort dan ook zeker tot de marketingtrends voor het laatste kwartaal.

prettysocial media

Hoe cool blijft dit om te zeggen: MKBanner (of eigenlijk de eigenaren van MKBanner) zijn mede eigenaar van prettysocial media. prettysocial media (zonder hoofdletter ;-)) is een vorm van influencer marketing, waarbij je niet bloggers of vloggers laat vertellen hoe goed jouw merk of product is, maar publishers op Facebook. Wij hebben ruim 300 publishers in ons assortiment, dus voor elke doelgroep wat wils. Specifiek op mannen? Denk aan Manify, FHM of Panorama. Specifiek op vrouwen? Grazia, Zin Magazine & Elegance zitten ook in ons assortiment en nog veel meer segmenten. We kunnen vanuit deze publishers heel doelgericht targeten en jouw specifieke Facebook doelgroep met de daarbij behorende geotargeting bereiken. Voor wie goed op de hoogte is van de marketingtrends en prettysocial media daardoor allang kent: de nadruk ligt steeds meer op relevantie tussen publisher en merk en het bereiken van relevant publiek. Leg de focus op kwalitatieve traffic in plaats van zoveel mogelijk impressies. Bedrijven worden steeds huiveriger om ‘traditionele’ influencers op Instagram in te zetten, onder andere vanwege discussies over het kopen van volgers die niets opleveren, relevantie, betrouwbaarheid, beperkt organisch bereik (slechts 10%), prijsstelling en potentiële imagoschade zodra een influencer gekke dingen doet. Met prettysocial media weet je zeker dat je relevant publiek bereikt dankzij specifieke targeting.

Display advertising (Online bannering)

Display advertising mag niet ontbreken in het lijstje van marketingtrends. Steeds meer advertising wordt digitaal en programmatic. Dit betekent dat je vanuit het RTB (Real Time Bidding) systeem (wij werken met oa Adscience & Adform) ruimte in kan kopen voor jouw advertenties, zonder dat je premium hoeft in te kopen. Bijvoorbeeld als jij op nu.nl jouw advertentie plaatst en deze blijkt niet te werken, dan zorgen wij via Programmatic dat deze uit wordt gezet. Dat kan niet als je een deal hebt gemaakt met bijvoorbeeld nu.nl. Dan zit je daaraan vast en ‘zit je je tijd uit’. Naast display wat we al een tijdje kennen is het ook mogelijk om programmatic video in te kopen bij bijvoorbeeld STER, Telegraaf, SBS of Sanoma.

Maar ook Out of Home wordt steeds meer geautomatiseerd. Er is zelfs een apart afkorting voor in het leven geroepen, DOOH. Dat is geen uitroep van Homer Simson, maar staat voor Digital Out of Home.

Meer en meer publishers bieden hun ruimte programmatic aan. Er is nu een grote wijziging gaande voor het aanbieden van programmatic display. Dit gaat onder de noemer ‘Header Bidding’. Dit is een vrij complex en technisch verhaal, maar kort door de bocht komt het er op neer dat de adverteerder betaalt wat hij biedt. Inkoop van programmatic display (en andere programmatic advertising) gaat via een soort van veiling. De hoogste bieder wint.

NIEUWE MARKETINGTREND: Viewability! Boek deze optie nu bovenop je display campagne om data te verzamelen. Hierdoor weet je exact in welke leeftijdscategorie jouw online doelgroep zich bevindt, hoeveel jouw online doelgroep verdient, hoe lang de doelgroep naar jouw banners kijkt en nog veel meer demografische aspecten. Dit is belangrijk om te weten omdat je dit gemakkelijk kan doorvertalen naar bijvoorbeeld een social campagne. Sta alvast 1-0 voor door je targeting strakker in te stellen aan de hand van deze data.

DOOH (Digital Out Of Home)

Out of home kennen we allemaal. Denk aan de driehoeksborden, abri’s, bushokjes en lichtmasten die je dagelijks passeert. Wist je dat men tussen de 250 en 3000 advertenties per dag ziet? Out of home advertising levert daar een ontzettend grote bijdrage aan. Het is zeker effectief, maar niet meetbaar en ontzettend prijzig. Digital Out Of Home is een snelgroeiende manier om je doelgroep (massaal) te bereiken, voor relatief lage prijzen en goed getarget op regio/locatie. DOOH is op dit moment de snelst groeiende vorm van programmatic advertising, dit kunnen we dus ook via het ‘veilingsysteem” inkopen. Dus digitale advertenties zoals video of geanimeerde “banners” die dan vertoond worden op relevante plaatsen. Denk hierbij aan masten langs de snelwegen, display borden bij bijvoorbeeld Shell tankstations, reclamezuilen op de NS stations of in de metrostations in Amsterdam en Rotterdam en zelfs in de EBS bussen (op de schermen in de bus). Deze advertenties zijn wel gebonden aan strikte regels. Je kunt je voorstellen wat een video van een lingeriemerk langs een snelweg zou kunnen veroorzaken 😉. Wil je zichtbaarheid op premium locaties waar veel forenzen, bezoekers of toeristen komen, dan kan DOOH een welkome aanvulling zijn op je digitale mediamix.

Content afstemmen op doelgroep & kanaal

Het wordt steeds belangrijker om jouw content af te stemmen op jouw doelgroep en het kanaal dat je kiest voor verspreiding. Waar voorheen minder nagedacht werd over de boodschap laten passen bij het kanaal, zie je nu enorme veranderingen hierin. Dat is goed! Onze specialisten op de social afdeling zijn dagelijks volop aan de bak om content te creëren voor onze klanten. Daarbij houden ze rekening met de doelgroep; leeftijd, woonplaats, interesses en geslacht en focussen zij zich per kanaal op een andere call to action. Vanaf begin tot eind denken deze specialisten met je mee voor de beste resultaten. En blijkt dat iets niet werkt? Dan gaan ze gelijk weer aan de slag! Resultaat op 1.

Wil jij eens sparren over nieuwe mogelijkheden, marketingtrends en het afstemmen van jouw content? Ik kom graag bij je langs!
Nathalie@mkbanner.nl – 020-8208933

Nathalie Hagenstein
Sales & Marketing Manager
MKBanner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *