10 tips voor een sterke seo

SEO: 10 tips voor een sterke SEO

Het belang van Google hoef ik volgens mij niet uit te leggen, want Google is dé marktleider op het gebied van zoekmachines en neemt beetje bij beetje de wereld over. Grapje natuurlijk, maar dat we niet meer zonder kunnen, maken de volgende feitjes zeker duidelijk. 70% van de mobiele zoekopdrachten zorgt binnen zestig minuten voor een actie/aankoop/deelname. 89% van de online kopers begint met een zoekopdracht in Google. In totaal zijn er 57.000 zoekopdrachten per seconde. PER SECONDE. Dat zijn 342.000 zoekopdrachten per minuut, ruim 20 miljoen per uur en meer dan 492 miljoen per dag. Oftewel een dag niet te vinden geweest op Google (SEO), is een dag niet geleefd.

Maar waarmee kun jij er nou voor zorgen dat je beter te vinden bent in Google? Slechts 20% van de mensen scrolt naar beneden bij het doen van een zoekopdracht, dus hoe hoger je naar voren komt, hoe beter. Wie moeten we massaal omkopen om ervoor te zorgen dat we permanent bovenaan staan? En wat nou als we maar een laag budget hebben en het liefst zo min mogelijk uitgeven?

Daar zijn SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) voor. Waar je voor SEA moet betalen (en dat doen we liever zo min mogelijk), kun je met SEO zelf kosteloos zorgen voor een sterke basis. SEO, ik heb er veel over gehoord, maar niemand heeft me ooit echt goed uit kunnen leggen wat het precies inhoudt. Ik neem graag het heft in eigen handen, heb het uitgezocht en zet voor jullie de must know tips op een rijtje.

Het verbeteren van de SEO van jouw website gaat natuurlijk in stappen. Er zijn vier grote pijlers waar iedereen zich op kan richten:

Per onderdeel heb ik een aantal tips op een rijtje gezet. Quick wins en dingen waarvoor het goed is om er op korte termijn tijd in te steken, voor een langetermijneffect.

Content creatie

Content is misschien wel de belangrijke basis voor het beginnen met SEO; geen content betekent geen zoekwoorden en geen vindbaarheid. Maak veel content. Laat je expertise zien. Dit kunnen blogs zijn, klantcases of misschien eigen bevindingen. Hoe completer, hoe beter.

  1. Bloggen, bloggen en nog eens bloggen. Nog niet bekend met het belang van bloggen? We hebben hier al eerder een artikel over geschreven: “7 redenen waarom jij moet bloggen”.
  2. Lange (maar kwalitatieve) teksten. Zorg ervoor dat jouw pagina’s en blogs zo volledig mogelijk zijn. Mensen vinden graag al hun antwoorden in zo min mogelijk artikelen. Kun je meerdere vragen in je blog beantwoorden? Doen! Zorg ervoor dat jouw blog niet meer vragen doet opkomen, dan het beantwoordt.
  3. Update je bestaande pagina’s. Google ziet dit als vernieuwing en zo zorg je ervoor dat jouw hele website relevant blijft voor de doelgroep. Denk hierbij aan zakelijke, informatieve pagina’s, maar ook eerder geschreven blogs. Oude blogs kunnen met een aanvulling opnieuw relevant zijn.

Zoekwoorden

Iedereen heeft het wel eens gehad over zoekwoorden, maar welke zoekwoorden zijn nou eigenlijk relevant voor jouw website? Probeer het altijd te bekijken vanuit de doelgroep. Waar zoeken zij op om bij jouw website uit te komen? Voor wat extra hulp kun je altijd de Google ‘Keyword Planner’ gebruiken. Deze helpt jou bij het zoeken naar relevante zoekwoorden, mits je het goed gebruikt.

  1. Richt je met zoekwoorden ook op de long tail zoekwoorden.  Het is slim om je niet enkel te richten op losse zoekwoorden, maar ook te denken in combinaties van woorden. Aangezien de googelende mensen niet altijd zoeken op losse zoekwoorden, maar hun vraag vaak in de vorm van een zin in Google zetten. Zet hier in op minimaal vier woorden en probeer te variëren.
  2. Strooi met zoekwoorden. Gebruik ze niet enkel in de artikelen die hierover gaan, maar gooi ze door je hele website, op een (uiteraard) relevante manier. En stiekem iets meer in de eerste 100 woorden van een artikel.
  3. Probeer echter niet de hele tijd het ‘zoekwoord’ te herhalen. Maak gebruik van semantische termen. Semantische termen zijn termen die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp, waar de doelgroep op zou kunnen zoeken als ze bij jouw website uit wil komen.

Social media integratie

  1. 6,5% van de hoogste ranks in Google is een recente tweet. Probeer naast het actief bijhouden en aanvullen van de content op je website ook je Twitter te vullen met relevante informatie. Als de doelgroep bij jouw tweet uitkomt, is de kans groter dat deze ook bij jouw website uitkomt.
  2. In plaats van de column plaatsen op je website, kun je ook een column plaatsen op je eigen LinkedIn pagina, onder publicaties. Hierin zorg je dat je over relevante onderwerpen praat en links naar je website verwerkt.

Linkbuilding

Het laatste grote verbeterpunt voor de SEO. Wat is Linkbuilding eigenlijk? Hier gaat het om een link vanaf een andere website naar jouw website, maar ook andersom en intern. Google leidt hieruit af, dat als anderen over jouw website praten, deze een hogere relevantie krijgt.

  1. Een heel andere link is natuurlijk de url. Het is gebleken dat de titel van een artikel of een zoekwoord achter de .nl plaatsen ervoor zorgt dat de pagina beter vindbaar is. Google leest wat er achter .nl staat en gebruikt deze zoekwoorden bij het zoeken naar de meest relevante pagina.
  2. Zorg voor voldoende interne links. Dit zijn links vanuit je eigen website naar, je raadt het al, je eigen website. Het is zoals ik net ook heb gedaan. Ik vertel jou dat bloggen belangrijk is, eerder is er een blog geschreven over het belang van bloggen. 1 + 1 = 2. Zorg ervoor dat mensen direct kunnen doorklikken.

Dit moet jou een goede opstap bieden voor het beginnen met of verbeteren van jouw Search Engine Optimization. En mocht het nou toch niet lukken? Neem dan contact op met MKBanner, dan helpen wij jou op weg!

0. Ga voor de #0 positie in Google. Bij een aantal zoekwoorden heeft Google de 0 positie in het leven geroepen. Dit is het stukje waar al een poging gedaan wordt tot het beantwoorden van je vraag, zonder dat je door hoeft te klikken naar een website. Zoals je hieronder kan zien.

SEO tips

Wil jij terecht komen in de 0 positie? Zet het antwoord in het begin van het artikel en maak het antwoord ongeveer 50 woorden lang. Wij helpen jou hier graag bij!

Madieke Buijtenweg
Digital Campaign Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *