het leven van een influencer blog intervieuw marion

Een kijkje in het leven van een influencer

Influencers zijn al een tijd lang hot! Niet alleen de Kardashians van de wereld, maar ook de Monica Geuze’s en Enzo Knol’s hebben het in de influencer wereld gemaakt. En het leuke aan deze influencers is, dat het gewoon mensen zijn. Je kunt ze overal op straat tegen komen. Er is nu zelfs een marktplaats voor influencers opgericht, waar je influencers kan selecteren en inzetten voor jouw bedrijf of merk, ideaal! Influencers zitten overal. In de metro onderweg naar huis, in de supermarkt achter je in de kassarij of op kantoor: zoals bij mij. Mijn collega Marion, oftwel Maria Franciska is een influencer met ruim 150.000 volgers. Ik besloot haar te interviewen om een kijkje te nemen in het leven van een influencer.

Marion aan ’t Goor is geboren en getogen in Elburg, in de bible belt. Deze leuke, stralende meid met een fotogenieke uitstraling is ruim 10 jaar geleden begonnen met haar Instagram account. Instagram was toen nog helemaal niet ‘hot’, dat kwam later pas. Zij startte haar account als @mariafranciska en maakt voornamelijk foto’s van mooie omgevingen. Of dit nou volop in de natuur is of van diverse steden en architectuur, haar volgers houden van haar.

Waarom de naam Maria Franciska?

Maria Franciska is mijn doopnaam. Ik was één van de eerste 250.000 gebruikers van Instagram dus ik had ongetwijfeld ook @marion kunnen doen. Mijn doopnaam is toch iets meer opvallend en mooier.

Waarop is jouw Instagram account geïnspireerd?

Ik heb niet echt een inspiratie, ik plaats wat ik mooi vind. Ik ben begonnen met foto’s van Amsterdam, dus die zijn mijn volgers ook gewend.

Hoe kwam het dat het aantal volgers zo snel groeide ineens?

Ik was al twee jaar actief op Instagram voordat mijn volgersaantal begon te groeien. Instagram bestaat sinds 2010 en zag al snel een explosieve groei. Om nieuwe Instagrammers enigszins een leidraad te geven voor het gebruik van het platform, is de Suggested Userlist in het leven geroepen. Op deze lijst kwam je te staan als je, volgens het community team van Instagram, een voorbeeldgebruiker en -fotograaf was. Ik heb zo’n twee jaar om de zoveel weken op deze lijst gestaan. Elke nieuwe gebruiker van Instagram kreeg deze lijst te zien, waardoor ik op een dag soms wel 100 nieuwe volgers erbij kreeg. Door deze lijst zijn er nu een hoop zogenaamde superusers die veel volgers hebben. Daarnaast lette ik natuurlijk op de foto’s die ik plaatste en had ik veel interactie met mijn nieuwe volgers.

Welke opdrachtgevers heb je allemaal gehad?

Ik heb onder andere gewerkt met Land Rover, Lacoste, Scotch & Soda en het Oostenrijks Toerismeburo.

Word je herkend op straat?

Haha, nee. Ik kom zelf nooit in beeld.

Wat is er veranderd vergeleken met toen?

Het organische bereik op Instagram gaat hard achteruit, net als op Facebook. In het begin was Instagram echt een platform gericht op creativiteit en community en werden je foto’s gezien door al je volgers, nu is het veel meer een commercieel medium.

Met welke influencers werk je vaak samen?

Ik zou ze (en mezelf) geen influencer noemen, maar vooral tijdens gesponsorde reizen worden veel Instagrammers/fotografen/reisvloggers/bloggers uitgenodigd. Deze zijn bij veel mensen denk ik niet bekend. Ik ben in Tsjechië geweest met vlogger @andyto en heb gewerkt met fotografen @garethpon, @hirozzzz en @ladyvenom. Daarnaast zijn in Amsterdam veel Instagrammers met veel volgers met wie ik vaak uitgenodigd word voor evenementen.

Wat is het leukste aan ‘influencer’ zijn?

De gesponsorde reizen en uitnodigingen voor exclusieve evenementen waar je normaal niet zou komen.

Heb je veel interactie met jouw volgers en hoe?

De hoeveelheid engagement (likes en comments) gaat bij veel Instagrammers achteruit, dus het is nu wat minder. Dat komt onder andere door het algoritme (minder mensen zien organisch je foto’s) en door het feit dat het aanbod van foto’s steeds groter wordt. Er zijn inmiddels zoveel accounts en foto’s te zien dat mensen voornamelijk kijken/scrollen en niet meer liken of comments achterlaten. Daarnaast vinden veel mensen het kijken van Stories nu interessanter dan de foto’s op de timeline. Voorheen had ik meer interactie in de comments op mijn foto’s, nu gaat het vaker via Instagram Stories en privéberichten.

Hoe zou jij jouw volgers omschrijven? Heb je hier data van?

Het grootste gedeelte van mijn volgers is tussen de 25 en 34 jaar, waarvan 14% uit de Verenigde Staten komt. Slechts 8% van mijn volgers is Nederlands.

Kunnen mensen jou via MKBanner inzetten?

Uiteraard!

Welke influencers ter wereld volg jij?

Ik volg voornamelijk reizende fotografen met veel volgers die op mooie plekken komen, zoals @alexstrohl, @kitkat_ch en @hannes_becker.

Wat zijn jouw tips voor mensen die ook graag influencer willen worden?

Probeer een zo uniek mogelijke stijl te creëren en hou vol. Als je content aantrekkelijk genoeg is, dan vindt het juiste publiek je vanzelf. Koop NOOIT volgers of likes. Dit werkt averechts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *